John Cassavetes filmjének áldozattá válása Hollywood oltárán...

 

Stanely Kramer: Gyermeki várakozás (1963)

 

 

John Cassavetes első játékfilmjének, a New York árnyai-nak (1959), a leforgatása után szerződést kötött, s elkészítette első hollywoodi stúdiófilmjét, a Késői Blues (1961) című filmet. Ez a film ugyanazt a témát dolgozta fel, mint az előző filmje, csak fehér színészekkel, mivel Cassavetes legnagyobb bánata első filmjének fogadtatásával kapcsolatban az volt, hogy teljesen félreértelmezték. Szerinte nem a faji kérdés volt a filmjének központi gondolata...

Ez a film hatalmas bukás lett. Ennek ellenére hatalmas, több filmre szóló szerződést kötöttek vele, amin teljesen meglepődve azt nyilatkozta: eddig sohasem hitte el, hogy valakinek óriási szerződéseket ajánlanak fel, miután az előző filmje teljesen megbukott.

Ekkor kezdte el forgató a most látható Gyermeki várakozás (1963) című filmet. A film producere Stanely Kramer volt, aki ekkor már - a Megbilincseltek és az Ítélet Nürnbergben című filmek után - híres rendezőnek számított. A film forgatása után azonban, a vágás megkezdése előtt összevesztek. Cassavetes nem volt hajlandó a klasszikus, hollywood-i elbeszélőszerkezetekhez alkalmazkodni. Így végül Stanely Kramer állította össze a film végleges formáját... (Ez az eset kísértetiesen hasonlít Orson Welles esetére az Ambersonok tündöklése és bukása című filmjének történetéhez.)

"Nehéz ember." - mondta rá Stanely Kramer. Ez a mondat John Cassavetes hollywood-i karrierjének a végét jelentette - aminek persze mi csak örülhetünk... Visszatért a keleti partra, majd újra színészkedni kezdett - és a szerepeiből (többek között a Rosemary's Baby és a Piszkos tizenkettő honoráriumaiból) összegyűjtött pénzekből, baráti összefogással készítette el a második "igazi" cassavetes-i filmet: az Arcok-at.

 

 

[ Írta: Pentelényi László ]