... a legendás Piszkos tizenkettő szárjának:
John Cassavetes-nek
a főszereplésével,
a lélegzetelállító Piszkos Harry rendezőjétől:
Don Siegel-től
bemutatjuk a korai
A bűn utcái (1956)
című filmet ...

 

John Cassavetes színészi pályájának indulásakor azt gondolták, hogy Ő lesz az "új" James Dean vagy Marlon Brando. Viszont Cassavetes-nek egyáltalán nem tetszett a színészek feláldozása a hollywood-i sikerfilmek oltárán, így saját maga is rendezésbe kezdett...
Az első játékfilmjének, a New York árnyai-nak leforgatása után kijelentette, hogy soha többet nem áll kamerák elé. A sors azonban másképpen intézkedett, két keserves stúdióbeli filmrendezésének kudarca után végképp elfordult a stúdiórendszertől, s saját anyagi forrásokból finanszírozta saját filmjeit...
Ezért újra színészkednie kellett, mint anno Orson Welles-nek is, így végül személyében az "új" James Dean helyett egy "új" Orson Welles-t kaptunk.

"John Cassavetes, a túlélő" címmel (a találó kifejezés Bikácsy Gergely-től származik) rendezett filmklub-sorozatunkban bemutatjuk John Cassavetes a legendás amerikai független filmrendező majd' összes rendezéseit (két rendezését leszámítva: a Késői blues-t [1961] és az Egy kis gubanc-ot [1986]), valamint csak egy kis ízelítőt kínálunk filmszínészi tevékenységéből (A bűn utcái, A város széle, Rosemary's Baby, Férjek, Premier és Szeretet-áradat). Noha magát mindig amatőr rendezőnek és profi színésznek mondotta... Hozzátéve, hogy csak "önvédelemből" mondja magát profi színésznek, mert különben nem kapna filmszerepeket...

"Engem nem érdekel az, hogy az emberek hogyan rabolják ki egymást, az érdekel, hogyan rabolják ki önmagukat..." - mondja John Cassavetes egyik nyilatkozatában. Érdekes megfigyelni, hogy ez a "mottó" mennyire igaz nem csak a későbbi filmrendezéseire, hanem korai filmszínészi tevékenységeire is, mint például a most - a filmklub keretében - bemutatásra kerülő Don Siegel: A bűn utcái [1956] és Martin Ritt: A város széle [1957] című alkotásokra.

Számomra mindig lenyűgöző, hogy hogyan képes egy filmszínész olyan elementáris erővel megjelenni a filmvásznon, mint például Orson Welles az Aranypolgár-ban vagy a Falstaff-ban, James Dean az Ok nélkül lázadó-ban vagy az Édentől keletré-ben, Humphrey Bogart a Casablancá-ban vagy A nagy álom-ban, Paul Newman a Hosszú, forró nyár-ban vagy a Hustler-ben, Marlon Brando A vágy villamosá-ban vagy az Orpheusz alászáll-ban, Anthony Perkins A per-ben vagy a Psycho-ban, Jean-Paul Belmondo a Kifulladásig-ban vagy a Bolond Pierrot-ban; ... vagy a mi esetünkben most éppen John Cassavetes először A bűn utcái-ban, majd A város szélé-ben (is)...

 

 

[ Írta: Pentelényi László ]